1. Varför valde du just denna reklambild? Vad var de första i bilden som du lade märke till?
Jag valde den här bilden för att jag själv tycker att den är väldigt bra och lockande som konsument. Det är någon bild jag skulle lägga märke till om jag såg den på en buss eller någon annan reklamplats. Jag tycker även att deras slogan är cool “join the movement”, de har verkligen lyckats med en bra slogan som fungerar till alla deras varor och till alla reklamskyltar. Det jag la märke till först i bilden var alltså slogan och det var för att de just använder sig av samma slogan till varje reklambild gör att man kommer ihåg dem och när man ser reklamen tänker man “Ah, det där är stadium”. Det är ett bra upplägg för att göra bra reklam, företags reklambilder brukar ju alltid förändras beroende på vilken vara de ska sälja eller för att den gamla har blivit “ute”. Då är det smart att ha samma slogan för att då kommer alla fortfarande ihåg dem.
2. Vem/vilka vänder sig reklamen till (målgrupp)?
Stadium säljer sportkläder vilket gör att reklamen syftar mot idrottare och personer som gillar att springa och träna. På stadium reklamskyltar ser man ofta unga människor allt från barn till
30-åringar, det ät alltså inte så ofta man ser en äldre människa i 70-årsåldern.
Unga idrottare skulle jag säga är målgruppen för den har reklam bilden, ska man “gräva” ännu djupare så skulle man kunna säga att reklamen syftar på unga tjejer och killar som gillar och springa, men på grund av att stadium är så stora så vet alla att trots att det bara är springkläder på reklamen så säljer dem kläder/utrustning till alla olika sporter. För att visa att de säljer många olika typer av kläder till olika sporter så brukar reklamen ofta ha flera modeller som var och en symboliserar en sport.
Att äldre människor lockas av den här reklamen kan också hända, att som äldre känna sig ung brukar vara väldigt vanligt vilket kan leda till att äldre köper kläderna och börjar träna för att känna sig som ung igen, precis som på reklamskyltarna.
3. Vad handlar bilden om? På vilket sätt ska målgruppen bli övertygade om att vilja köpa denna var/tjänst? Vad anspelar den på?
Bilden handlar om sport och att man ska välja stadium sortiment av kläder istället för andras för att dem är bättre. Äventyret i det hela är inte lika tydlig men tittar man på slogan så låter det lite som att använd deras kläder så får du vara med om ett äventyr eller något liknande.
Att stadium väljer att blanda en lockande slogan med en lockande bild gör att man lätt dras till stadium när man ska köpa träningskläder osv. Det gör nog så att målgruppen övertygas, det låter och ser proffsigt ut
Det står inte klart och tydligt att stadium tycker att alla borde välja dem före alla andra konkurrenter eller hur bra dem är. Jag tror att det gör bilden mer intressant, man får lite egna funderingar vilket kan övertyga än. Jag tror att konsumenterna gillar att göra sina egna värderingar istället för att få allt bestämt från början
4. Hur är texten utformad?
Texten sträcker sig över i princip hela bilden och tar ganska mycket fokus men samtidigt så kan men se genom den och se vad som finns bakom. Att göra texten stor och och synlig gör att man säkrar chansen för konsumenterna att se och ta till sig av det som står i texten. Jag skulle säga att det är ett säkert kort stadium har lagt i och med deras intressanta och smarta logga.
5. Vilka känslor väcker reklamen i dig?
Jag gillar att sporta och tycker om sportkläder så reklamen får mig att känna att “ okej, stadium har nya springskor/sportkläder osv” behöver jag nya sport saker så har jag i åtanke att jag alltid kan gå till stadium för jag lägger det på minnet.
Av någon anledning så kan bra reklambilder/ TV-reklamer lätt fastna hos mig så är det en bra reklam så kan det räcka för att jag ska komma ihåg den.
Jag har haft stadium som den butik jag mest köper sportkläder/skor osv från vilket gör att redan innan jag såg den här reklamen så hade jag ett “förtroende” för stadium. De har redan gjort sig känd hos mig.
6. Vilka värderingar speglar reklamen?
Vad det gäller könsroller och utseende så tycker jag att de har lyckats. Starkhet och snabbhet (alltså idrott) brukar oftast förknippas med killar och att de alltid är bäst i det. Här på bilden finns två tjejer och två killar vilket visar att idrott är lika mycket för tjejer som det är för killar. Ett exempel på att killar oftast förknippas med idrott är att man säger “jag ska se på fotboll” när man ska se på när herrarna spelar och “jag ska se på damfotboll” där damerna spelar. Det finns ingen herrfotboll utan man tar helt enkelt för givet att fotboll = herrfotboll.
En kille är mörkhyad, en kille är brunett, en tjej är blond och en tjej är brunett. De pekar inte ut ett speciellt utseende utan på något sätt i det underförstådda visar att idrott passar alla oavsett kön, hudfärg eller utseende. När man ser på en reklambild så lägger man kanske inte märke till detaljer som det men gör man lite granskning så märker man snabbt små detaljer som kan göra konsumenterna upprörda och inte vilja köpa varan/tjänsten eller så får man förhoppningsvis den motsatta effekten.
7. Vilka fakta finns med?
Det finns inte direkt någon fakta i reklambilden vad bilden vill förmedla och vad stadium säljer säljer på något sätt sig själv.
8. Vem är avsändaren av varan/tjänsten?
Den som är avsändaren av reklambilden är stadium. Även om det inte står på bilden så kan man förstå det på grund av slogan och bilden. Alla känner till “join the movement” och vilken typ av reklam stadium göt vilket gör att alla känner till bilden och vem avsändaren är även om det inte står med bokstäver klart och tydligt.
9. Vad tycker du talar tydligast för produkten d v s vilket är det starkaste skälet för att någon ska köpa just denna vara/tjänst?
Jag tycker inte att något talar mer eller mindre för produkten utan snarare vad som talar för företaget. Själv tycker jag att deras slogan säger mycket, den för stadiums budskap genom alla deras varor och det räcker med att de sätter deras slogan på varje reklamskylt för att veta att varan är bäst och har bra kvalité. Så deras slogan säger mer än fakta för stadiums del.
Stadium - Join the movemenet
/Ellen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar